ابزار منو ثابت

شرکت فلزیاب نانو بازرگان

ابزار وبمستر

آیا تپه های باستانی یا تومولوس ها فقط یک دفینه دارند ؟

دو شنبه 30 تير 1399
22:25
کوروش

 

تومولوس تپه های دست سازی هستند که در حقیقت مزار پادشاه ، شاهزاده و دیگر بستگان بسیار نزدیک به آن پادشاست و هم می تواند صرفا فقط مقبره پادشاه باشد و هم مقبره خانوادگی . این تپه ها بر اساس معماری های الهام گرفته از لانه پرندگان ، حیوانات و کواکب و ستارگان طراحی و ساخته می شود که در ساخت آن که بعضا چندین سال زمان می برده است  از همه امکانات یک پادشاه استفاده می شد و هم از نظر زیبایی داخلی و هم استحکام بیرونی کم و کاستی نداشته بود چرا که سرای زندگی بعد از مرگ پادشاه محسوب می شده و پادشاه هم سعی در زیباسازی آنجا داشته است.از نظر دفینه و هدایا نیز مکان بسیار پرباری می باشد و پادشاهان سعی در بردن قسمت زیادی از اموال خود برای زندگی بعد از مرگ برای خود داشتند.
از مسایل اصلی رسیدن به اموال تومولوس ها می توان به سختی زیاد کار ، زمان بر بودن ، هزینه زیاد ، پیچیده بودن مسیر تونل های داخلی ، استحکانات سنگین و عمق زیاد دفینه اشاره کرد و این مسله باعث شده تا کاوشگران کمی سراغ تومولوس ها بروند .اما نکته ای که اینجا وجود دارد اینه که آیا تومولوس ها فقط یک مقبره با دفینه دارند ؟
لازم به توضیح است که تومولوس ها ممکن است غیر از دفینه اصلی که در عمق پایین این تپه وجود دارد و مربوط به مقبره پادشاست دفینه های کوچک دیگری نیز بر روی سطح خود داشته باشد که مربوط به مقبره افراد دیوانی آن پادشاه و یا وابستگان دیگر مرتبط به آن خاندان باشد. از طرفی هم با توجه به معروفیت مکان تومولوس و حتی مقدس بودن آن مکان در ادوار مختلف تاریخی ممکن است از آن تومولوس به عنوان نشانه دفینه های دیگر نیز استفاده کرده باشند برای مثال ده گز از فلات تپه گذشته به سمت آفتاب درآمد قبری دارد …
لذا از این جهت اکثر حفاران که از گرفتن دفینه اصلی تپه ها نامید می شوند با استفاده از دستگاه روی تومولوس و اطراف آن را به دقت چک می کند تا به دفینه های کوچک احتمالی روی تپه یا اطراف آن برسند.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

کاربرد میل یا مناره در دفینه یابی در ایران باستان

دو شنبه 30 تير 1399
22:24
کوروش

میل

نشانه گذاری در پیدا کردن دفینه ها بسیار مهم و حیاتی بوده چرا که برداشتن دفینه ای که در کوه و بیابان توسط پادشاهان ، وزرا ، تجار و افراد عادی دفن می شده بدون داشتن آدرس دقیق و نشانه ممکن نبوده است از این جهت از علم آثارشناسی استفاده می شده است و سعی می شده که درمخفی سازی و  پیدا کردن دفینه ها از نهایت طول و عرض جغرافیایی و آثار سنگی یا غیر سنگی و طبیعی یا مصنوعه دست ساخته بشر استفاده شود.یکی از این آثار مناره ها یا میل ها بودند.

منار یا مناره که چراغدان و چراہایه نیز گفته شده در لغت به معنای کانون نور محل روشنایی و جای نار است. وجه تسمیه اینست که در دوران پیش از اسلام مناره یا میل راهنما را جهت راحتی مسافران می ساختند. این هادیان قافله ها و راهنمایان کاروانها را عموما” در کنار راهها و جاده ها ساخته در تاج آنها آتشی روشن کرده تا گمگشتگان با دیدن نور آنها درشب های تاریک یا روزهای مه گرفته راه  را از بیراه بازشناخته به سمت شهر بیایند.

در منطقه کویری ایران باستان، رفت و آمد مردم از یک منطقه به منطقه دیگر، در طول روز، به علت گرمای هوا و تابش نور خورشید بسیار سخت و طاقت فرسا بوده است. به همین علت کاروان ها عمدتاً شب ها طی طریق می‌کرده اند. بنابراین علاوه بر استفاده از ستاره ها برای جهت یابی (که همه مردم از آن اطلاع نداشته اند) روشی لازم بوده است تا مسافران بتوانند بدون آنکه گم شوند، خود را به آبادی دیگر برسانند.

پس ستون های بلندی که در گذشته به آنها  میل می‌گفتند، توسط حکمران یا نیکوکاران محل ساخته می‌شد و کسی را مأمور می‌کردند تا شب هنگام بر بالای میل آتش برافروزد. می‌دانیم که شب ها در هوای صاف و بدون غبار، سیگار روشن یک فرد ایستاده سیگاری از فاصله ۱۶ کیلومتری دیده می‌شود.

وجود آتش بر بلندای یک میل با ارتفاع پنج متر یا بیشتر، خصوصاً در منطقه کویری، از دوردست ها قابل رۆیت بوده است. و به این ترتیب مسافران می‌توانستند راه خود را پیدا کنند. وقتی اعراب بر ایران مسلط شدند، نام آین آتشدان هایی که بر بلندی ساخته می‌شد، معرب گردیده و به ” منار ” ( محل نار، یا   محل آتش ) تغییر نام داد.

بعدها، چون مساجد محل اجتماع و انجام بسیاری از امور مردم بود، منار را در کنار یا نزدیک مسجد بنا نمودند. گواه صادق این مطلب منار مسجد جامع ساوه است که بیش از یک صد متر با خود مسجد فاصله دارد. با رشد صنعت معماری و ساخت گنبد های بزرگ برای مساجد، عاملی لازم بود تا نیروی رانش گنبد یا طاق های قوسی با دهنه زیاد را مهار نماید، بنابراین برای مهار نیروی رانش از دو منار با جرم زیاد در دو طرف سردر قوس دار مسجد یا دو طرف گنبد استفاده نمودند. هرچند وجود تقارن، از لحاظ هنر معماری، بر زیبایی بنا می‌افزوده است.

با توجه به توضیحات فوق، وجود این شائبه که مساجد دومناره مربوط به شیعیان و مساجد تک مناره مربوط به اهل تسنن است، اساساً مردود است. هم اکنون مسجد نمایشگاه بین المللی تهران تک مناره ساخته شده و مساجد بزرگی چون مسجد الحرام در مکه،  مسجد پیامبر ، مسجد قبا ، مسجد شجره  در مدینه، مسجد سلطان احمد و مسجد ایاصوفیه در استانبول بیش از دو منار دارند که صرفاً جنبه زیبایی داشته و کاربری دیگری ندارند.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

شیشه اشکانی در کاخ شانور

دو شنبه 30 تير 1399
22:23
کوروش

کاخ شائور در سمت غربی محوطه باستانی شوش و در مجاورت رود شائور قرار دارد. کاوش­های این محوطه از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶ م توسط هیات فرانسوی به سرپرستی رمی بوشارلا و آدران لابروس با همکاری محمود کردوانی از ایران انجام گرفت. در این محوطه سه لایه باستانی مربوط به دوره اسلامی، اشکانی و هخامنشی شناسایی شد. در طی این کاوش­ها ظروف شیشه­ای از دوره­های اشکانی تا اسلامی کشف گردید. آثار اشکانی شائور، به ظروف داروئی و آرایشی، شامل بطری و عطردان، پیاله (کاسه)، لیوان، و زیورآلات از قبیل مهره و حلقه (انگشتری) طبقه بندی شده است. اغلب این آثار با تکنیک دمیده آزاد و بیشتر به رنگ سبز و دو نمونه نیز با روش قالب گلی ساخته شده­اند. با توجه به نمونه­های مشابه، در داخل و خارج از ایران احتمالاً این اشیاء در نقاط مختلف قلمرو اشکانی مبادله می­شده و یا در خود محل با روش ساخت و تزیینات یکسان تولید می­شده است. هر چند که در برخی نمونه­ها تاثیر هنر گذشته ایرانی به خوبی نمایانگر است، اما تاثیر هنر هلنی و رومی بر روی ظروف شیشه­ای شائور بیشتر به چشم می­خورد که نشان از تبادلات منطقه­ای میان دشت خوزستان با محوطه­ های غربی­ تر در این دوران است.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

نماد دو صندلی داخل غار در دفینه یابی

یک شنبه 29 تير 1399
14:59
کوروش

یکی از مهمترین آثاری که مربوط به دفینه هست دو سنگ نشیمن داخل غار که بسیار کم دیده شده دقت کنید صندلی داخل غار مربوط مقبره یک حاکم ویا یک مکان مقدس داریم ولی دوصندلی داخل غار مربوط به دفینه شاهی ونسخه دار میباشد.
دوستان درچنین جایگاهی وچنین آثاری باید دنبال علایم تکمیلی باشیم که دیواره سمت چپ تصویر حکاکی گرد و…. دیده میشه که در تفسیر صحیح جایگاه موثرند دقت کنید
عزیزان چنین دفینه ای کار بالایی داره و باچند مسیر گمراه کننده می باشد در چنین جایگاهی باید یک فضای مسدود که طبق علایم وآثار دیگر مشخص میشود را یافت، وبعد از گشودن پلمپ علایمی که هرکدام مسیری رو جهت میدهند دیده خواهد شد چنین کارهایی مربوط به دوره اشکانیان میباشد ودرمورد خطر تله ریزشی درچنین سیستم دفینه گذاری صورت میگرفت با چند مسیر انحرافی که داخل خود این جایگاه ایجاد می شد.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

علامت قلب در گنج یابی

یک شنبه 29 تير 1399
14:58
کوروش

درباستان دوست داشته اند که نماد مقبره و قبر آنها نمادی باشد که نماد مهربانی عشق و علاقه باشد مثل نماد قلب تجربیات و تحقیقات و مشاهدات ما نماد اغلب برای قبر ها و مقبره ها استفاده می شده که هم برای گور صخره ها هم برای گور تپه ها و هم برای تدفین در خاک مورد استفاده قرار می گرفته.
۹۰ درصد مواقع در تدفین نماد نزدیک بوده و بیشتر مواقع هم برای بانواناستفاده می‌شده است زیرا این بانوان بودند که صفات اصلی آنها باید عشق و علاقه و مهربانی و بوده باشد مردها بیشتر از نمادهای جنگجوی قدرت‌نمایی و صلابت و اقتدار نمایی استفاده می کردند
نماد قلب هر گاه بر روی یک سنگ بزرگ در یک برآمدگی خاکی قرار گرفته باشد به احتمال زیاد قبری در همان تل خاکی خواهید داشت و اگر بر روی یک صخره با شاخصه های ارزشمند باشد اشاره به یک گورصخره می تواند داشته باشدکه در صخره است.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

لایه ذغال در گنج یابی نشانه چیست؟

یک شنبه 29 تير 1399
14:58
کوروش

مشاهده لایه ذغال در حین حفاری چه پیامی را به کاوشگر می دهد
این مسئله به چهار قسم است

در جایکه طلا وجود داشته باشد و گاز حاصل از ان در زمان طولانی به سطح زمین امده باشد میتوان نازکترین لایه خاک را در یک شعاع کوچک یا بزرگ (بسته به مقدار)بسوزاند و سیاه کند که در اصطلاح عامیانه زغال میگویند این فرایند در هرجای اتفاق نمی افتد

این زغال ها در زمان گذشته برای علامت گذاری نقطه نهایی محل دفن به کار رفته به طوری که بسیار محل های با شباهت هم ساخته ولی محلی را برای نشانه گذاری اخر با زغال یا خاک سفید یا به طور مشترک علامت گذاری شده

این فرضیه که هر جا زغال هست گنج هم هست باطل است چراکه در محلی که گاز متان نشت کند خاک نیز میسوزد و سیاه میشود

تکه های چوب در زیر خاک که به قصد آتش روشن نمودن توسط چوپانان در گذشته زغال شده اند و یا ریشه های درختان که بعد از مدتی سیاه و شبیه زغال می شوند.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

مراحل ساخت تومولوس ها در گذشته

یک شنبه 29 تير 1399
14:54
کوروش

تپه های باستانی یا تومولوس روشهای مختلفی برای طراحی و ساخت داشت و طراحان از مدل ها و طرح های گوناگونی که الهام گرفته از مهندسی کواکب یا ستارگان ، لانه پرندگان یا حشرات مختلف زمینی دیگر بهره می جستند.
اولین کاری که در هنگام ساخت تومولوس انجام می شود، انتخاب محل ساخت می باشد.
۱- باید به آبی که در ساخت آن استفاده می شود نزدیک باشد. ( ۲ تا ۳ برابر مصالحی که در ساخت تومولوس از آن استفاده می شود، آب مصرف شده می باشد، از آنجایی که در دوران باستان حمل آب آسان نبوده، تومولوس ها باید در نزدیکی آب ساخته می شدند. )
۲- زمین باید در مقابل زمین لرزه، رانش زمین و فرسایش خاک مقاوم باشد.
۳- برای جلوگیری از دستبرد به تومولوس باید در نقاط مرتفع و در دید باشد. با تمام شدن رویه ژئوفیزیک نوبت ساخت بنا می باشد.
۱- ابتدا فونداسیون اعمال میشود، فونداسیون از قلوه سنگ ها تشکیل می شود و همانند یک ستون، باید بنایی که در بالای آن خواهد آمد را به خوبی حفاظت کند.
۲- به اندازه کافی سنگ بریده می شود، به محل مورد نظر حمل شده، و محل دفن جسد باز گذاشته می شود، و برای اینکه بتواند چندین تن سنگینی را تحمل کرده و فروریختگی نداشته باشد محاسباتی انجام میشود، همانطور که در عکس پایین دیده می شود، بر این اساس بنا می شوند که تمامی وزن به دیواره های جانبی تحمیل شود.
۳- برای عرضه انواع هدیه و با توجه به اعتقادات، قربانی، در ورودی یک قربانگاه بنا می شود، بنای قربانگاه یک بنای سنگی هموار می باشد.
۴- پس از اتمام روند بالا، با گذاشتن جسد و هدیه ها در اتاق، اتاق بسته می شد، برای جلوگیری از تاثیرپذیری اتاق از باران و برف، روی آن ابتدا با خاک رس پوشانیده شده، و در کناره هایش شن قرار داده می شود، این یک حالت انعطاف پذیری ایجاد می کند، روی این با قلوه سنگ های مختلف پر می شود و با توجه به ارزش فرد مرده ضخامت آن بیشتر میشود.
۵- به منطقه خاک حمل میشود، این خاک به صورت گل درآورده شده، برای حفاظت از قلوه سنگها به روی آن ریخته می شود. ( ۲ تا ۳ برابر مصالحی که در ساخت تومولوس از آن استفاده می شود، آب مصرف شده، از آنجایی که در دوران باستان حمل آب آسان نبوده، تومولوس ها باید در نزدیکی آب ساخته می شدند.)
۶- از منطقه مسکونی مربوط به پادشاه خاک به عنوان هدیه آورده می شد. این خاک ها نیز به همان صورت، گل شده و مالیده می شدند. این لایه همانطور که در عکس دیده میشود، از رنگهای مختلفی تشکیل میشود.
۷- اگر قرار باشد تومولوس از سنگ ساخته شود، دوباره پس از ساخت اتاق، لایه محافظ روی آن اعمال می شده، این لایه به شکل کلید پروانه ای بوده، به شکل یک سنگ صاف یک سنگ کج ساخته می شد.برای سفت شدن مصالح از سنگ نمک استفاده می کردند.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

روش پیدا کردن دفینه تجار و بازرگانان

یک شنبه 29 تير 1399
14:53
کوروش

در گذشته های نه چندان دور وسیله اصلی تجارت بین مردم استفاده از چهارپایانی چون اسب ، قاطر و شتر بوده است و همه افراد  جهت تجارت معمولا در غالب کاروان تردد می کردند  تا از خطر راهزنان در امان باشند و انفرادی سفر تجاری یا تفریحی نمی رفتند.

همه کاروان ها در مسیر راه خود جهت اتراق و استراحت معمولا در کاروانسراها توقف داشتند تا هم انسان و هم حیوانات استراحت کنند.اما این کاروانسراها همه جا نبوده و بیشتر کاروان ها جهت استراحت و رفع تشنگی خود و حیوانات بیشتر از مسیر آب و چشمه عبور می کردند و اونجا اطراق می کردند شاید دو سه روزی اونجا می ماندند .بیشتر دفینه تجار در این مناطق یا فت می شود .چون پول رایج کشور در آن زمان در غالب مسکوکات طلا و نقره بوده یعنی همان سکه های طلا و نقره به همین دلیل حمل پول هم حجیم بوده و هم بسیار خطرناک به خاطر راهزنان فراوانی که در مسیر راه وجود داشتند. به همین دلیل بسیاری از تجار و بازرگانان در مسیر های مختلف قسمتی از سکه های خود را جهت کم شدن ریسک حمل در جایی در گوشه و کنار محل اطراق خود پنهان می کردند تا در زمان برگشت آن را بردارند .و گاها پیش می آمده که آن تاجر به دلیل بیماری یا جنگ و درگیری کشته می شده و آن دفینه به همان صورت باقی مانده هست . اکثر این دفینه های اتفاقی در عمق کم در حد ۷۰ سانتیمتر قرار دارند و معمولا حجم آن نیز به اندازه یک خمره کوچک و یا قراچه می باشد.اگر وارد منطقه ای شدید که دارای چشمه قدیمی و آب فراوان است به شعاع ۵۰۰ متری آن خوب دقت کنید حتما سنگ یا علامت خاصی را می بینید که می تواند محل دفن دفینه تجار باشد.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

روش تهیه نسخه پوستی دفینه

یک شنبه 29 تير 1399
14:52
کوروش

برای دفینه یابی نیاز به سند یا نسخه گنج می باشد  که بسیاری از این نسخه های گنج روی پوست نوشته شده اند. چون از دوام و مقاومت و پایداری بیشتری نسبت به کاغذ برخوردار است و پاره نمی شود و خطوط روی آن پاک نمی شود.بنابراین برای تهیه نسخه گنج بسیار مفید بوده است. طرز تهیه نسخه پوستی نیز به این شرح است.یشتر نوشته های روی پوست را داغ میکردند و جوهر های مخصوصی بود که قابل شستشو بود و آب آنها را از بین نمیبرد که اکثر نوشته های روی پوست با این جوهر نوشته میشده است. بعضی اوقات نوشته هائی رو میبینم روی پوست که با خون نوشته شده است.
گنج نامه ها اکثرا روی سنگ است و بعد از آن به ترتیب روی پوست آهو و پوست گاو و گنج نامه های مهم که درباری بوده است بعد از سنگ بیشتر روی پوست کرگدن میباشد. ولی اکثر گنج نامه ها روی سنگ یشم حکاکی میشده است.
اکثر نوشته های روی پوست با خون گنج نامه یا نسخه نیست و بیشتر آنها دعا هست و جزو طلسمات محسوب میشود و اکثرا با خون کفتار نوشته میشده است.پس این مورد رو اشتباه نکنیم.
پوستها در زمان خود دباغی میشدند و مواد مخصوصی مانند رزین و روعن به آنها میخورده است که عمر پوست رو بالا میبرده و مقاومت آن را بسیار زیاد میکرده. این پوستها اگر در جای مناسب نگهداری شوند تا پنج هزار سال عمر میکنند.
پوستها را اکثرا در جای خشک یا داخل نی نگهداری میکردند و دو سر آن را می بستند و هر چه به پوست هوای کمتری برخور کند سالم تر میماند و عمر آن طولانی تر میشود.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

روش های شناسایی تپه های دارای دفینه

یک شنبه 29 تير 1399
14:50
کوروش

در ایران تپه های باستانی زیادی وجود دارد که بسیاری از آنها دست ساز هستند که به تومولوس مشهورند این تپه ها برای مقاصد خاصی ساخته می شدند که به چند مورد آن در این مطلب کوتاه اشاره میکنیم. غیر از مقبره پادشاهان ، معمولا در مواقع حساس و جنگی مخصوصا در زمان حمله مغول حکم بر این شد که اموال و خراجی که وجود دارند رو پنهان کنند که برای پنهان کردن اموال و فرار کردن از معرکه معمولا در کف خود محل دیده بانی چاهی حفر میکردند و سنگ چین میکردند و اموال رو درونش میذاشتند و سپس سنگی رو درب چاه میذاشتن.

مهمترین مسئله کار وجود یک جنازه در روی سنگ چاه هست که برخی موارد افرادی فکر میکنند این موارد قبر هستند و به نوعی مقبره هستند ولی کاملا در اشتباه هستند این جنازه ها جنازه های قربانیهایی هستند که در پنهان کردن دفینه دست داشته اند و پس از اتمام کار محکوم به مرگ بوده اند به دلیل لو نرفتن مکان تپه های گنج دار . از این جنازه معمولا به عنوان نشانه هم در زیر خاک استفاده میشده و به همین راحتی دست از سر جنازه قربانی هم بر نمیداشتند بلکه برای علامت هم استفاده میکردند که به نوعی گول زننده هم هست برخی موارد بوده که افرادی به این جنازه ها رسیدن یا به خاطر عذاب وجدان کار رو رها کردن یا افرادی برای دور زدن دیگران وقتی به جنازه رسیدن دیگران و خود رو به دروغ و از ریا ملامت میکردند که این قبره و چیزی نداره بیاید روشو بپوشونیم بریم و بعد خودش سر فرصت میومده ترتیب کار رو میداده .

پس به این نتیجه میرسیم که قرار دادن جنازه بر روی کار هم نوعی حیله بوده و نوعی سو استفاده دیگر از نوکر یعنی نوکر باید همیشه نوکر باشه چه سالم باشه چه مرده باشه چه استخونهاش مونده باشه . سپس کل محل دیده بانی رو تخریب میکردند و به صورتی لایه گذاری میکردند که معمولا برای دفینه ها لایه گذاری میکنند البته از این راه همان یاغیان و سرکشانی همچون مغولها هم استفاده میکردند چون امکان حمل بار برای اینکه مدام در تاخت و تاز بودند ممکن نبود مجبور به پنهان کردن انها بودند و چون وقتی زیاد نداشتند این شیوه سریع رو به کار میبستند و سریع کار رو تمام میکردند و راهی تاخت و تاز خود میشدند غافل از اینکه ممکن است برگشتی در کار نباشد و اموال هزاران سال بر سر جای خود میماندند تا دست قسمت دست فردی را به ان برساند . تپه های گنج دار .

معمولا وقتی کار لایه گذاری تموم میشد روی کار برای اینکه محل دقیق وجود دفینه موجود باشه چاله اتشی رو درست میکردند و درونش اتش میکردند و این چاله اتش همیشه برای رهگذرها مورد استفاده بوده غافل از مورد موجود در زیر این چاله اتش.

در تپه های گنج دار نوع دومی هم هست که این مورد به جای چاه از تنور با دیواره ساروجی استفاده میشده و به نوعی تنورهای دو طبقه بودند تنور اول یا خالی بود یا دارای بار اندکی بود برای گمراه کردن که بگه دیگه چیزی نیست و همین بوده و به مال اصلی دست پیدا نکنند بار اصلی هم در تنور در دل تنور مکانهایی رو درست میکردند به عنوان جاساز و اونا رو منظم در مکانهای خوشون قرار میدادند مثلا اگر مورد قوری بود در دیواره جایی شبیه و اندازه ان قوری تعبیه میکردند و قوری رو درونش میذاشتند باقی مواردی که گفته شد عینا شبیه مورد اول است.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 39 صفحه بعد
به وبلاگ من خوش آمدید
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فلزیاب نانو بازرگان است. || طراح قالب avazak.ir